درباره ما

نوای ساز و نقش قلم در سرای هنر
____________________________

» بیوگرافی مدیریت مجموعه

خلیل ا... واعظی در اردیبهشت ماه 1342 در طبیعت زیبا و دل‌انگیز فیروز کوه متولد شد. اصالتش از توابع شیراز است. او از همان کودکی متاثر از زیبایی‌های طبیعت، صدای مناجات سحری و زمزمه‌های آوازی پدرش با موسیقی انس گرفت و با ساز‌هایی چون کوبه ای و کلاویه ای موسیقی را آغاز کرد. از سال 1360 ضمن حضور در خدمت مقدس سربازی و حضور در جبهه آموزش پیانو را به صورت جدیتر نزد استاد آلمانی در آموزشگاه گام و آموزش تنبک نزد مرحوم استاد امیر ناصر افتتاح را فرا گرفت سپس در دهه 60 و 70 نزد اساتیدی همچون شاملو کاربند و مرحوم استاد جواد معروفی دوره موسیقی ایرانی را گذراند.

در دهه 70 در سفر به کشورهای اروپایی و بلوک شرق دوره آموزش رشته ارف را گذراند و با دست پر و با روش تدریس نوین به کشور بازگشت.

از سال 70 تا 74 در هنرستان موسیقی مشغول به تدریس در رشته‌های تاریخ موسیقی، سلفژ،‌هارمونی که هنرمندانی همچون سالار عقیلی و... از زمره هنرمندان به نام امروزه از زمره افتخارات ایشان می‌باشند

ضمنا در زمینه آموزش ارف با شیوه منحصر به فرد کودکان بسیاری در دوره 60 و 70 و 80 از زمره هنرمندان، مدرسین و مدیران آموزشگاه دهه 90 می‌باشند.

تالیف و انتشار کتاب با نام ترانه همبستگی در دهه 80 که تنها کتاب آموزش کودکان می‌باشد و ترجمه آن به زبان دیگر و تدریس و مورد توجه مدرسین آموزشگاه خارج از کشور از افتخارات میهنمان می‌باشد.

تالیف و انتشار کتاب هفت قطعه دوئت برای پیانو و ویولن در دهه 80 همراه با لوح فشرده در اختیار مدرسین و نوازندگان می‌باشد.

اجرای آثار دیگری با نام صفر تا سفر با آهنگسازی و تنظیم برای پیانو توسط ایشان و اشعار استادکاکائی و اجرای ارکستر زهی پارسیان و هنرمندان مشهور کاری فاخر قلمداد گردیده است.

آموزشگاه موسیقی سرای به سال ۱۳70 ، با هدف حفظ و با حضورچندین اساتید معتبر و تدریس بالغ بر سی سال و اشاعه موسیقی و توسعه روش های خلاقانه در این حوزه توسط خلیل ا.. واعظی پایه گذاری شد و با بیش از دو دهه فعالیت و مدیریت ایشان و با اتکا به روش های نوین و جهانی موسیقی توانسته علاوه بر تربیت مربیان ، هنرمندان و هنرجویان موسیقی ، مردم را هم با موسیقی به شکلی جدی و قابل احترام آشنا کند . خروجی تلاش های ایشان را میتوان در بیش از 30 اجرای جشنواره و کنسرت های هنرجویان سرای هنر مشاهده نمود.

همچنین خلیل ا... واعظی با خلق آثاری چون کتاب ترانه همبستگی ( آموزش موسیقی کودک ) و صفر تا سِفر ( هفت دوئت برای ویولن و پیانو )حدود 34سال است که با آموزش موسیقی به کودکان به روش علمی «ارف» باعث جدی‌شدن نگاه‌هابه این نوع موسیقی شده است .

برگزاری کلاس های آموزشی موسیقی ارف برای کودکان و نوجوانان و همچنین آموزش مربیان در سراسر ایران از مهمترین فعالیت های ایشانمیباشد .

او همواره آموزش به مربیان موسیقی کودک را از ارکان مهم موسیقی در ایران قلمداد و خود تلاش های بسیاری در این زمینه کرده است. نوابغ امروز ، کودکان دیروز و کودکان امروز ، نوابغ فردا هستند.

همچنین کاری کرده که با آن ثابت قدم بودنش را نه تنها به عنوان مدیر یکی از مهم‌ترین آموزشگاه های موسیقی در ایران ثابت کرده بلکه در زمینه فعالیت گروهی نیز نشان داده که فردی است توانا که از عهده اجرای برنامه‌هایی با گروه‌های بزرگ دویست نفره را دارد. آن هم گروه‌هایی که متشکل از کودکان ، نوجوانان و یزرگسالان است و برای هماهنگی آن‌ها واقعا انرژی و توامان آن، تبحر ویژه‌ای لازم است.

کاری که او در زمینه اشاعهء موسیقی کودک در ایران انجام داده است، هم بسیار ارزشمند و بزرگ است و هم بسیار با برنامه پیش رفته است. آن‌هایی که در جشنواره های موسیقی سرای هنر طی سالیان مختلف حضور یافته‌اند حتما متوجه شده‌اند که هنرجویان ایشان طی سال‌های مختلف در ارکسترهای مختلف فعالیتشان را ادامه می‌دهند. کودکان کم سالی که به سختی قدشان از روی سن وسیع دیده می‌شود طی سالهای آینده به عنوان نوازندگان ارکسترهای بزرگ ‌تر حضور پیدا می‌کنند و این روند همینطور در سال‌های بعد‌تر ادامه پیدا می‌کند. این پیوستگی را باید یکی دیگر از ویژگی‌های مهم و منحصر به فرد ایشان دانست که موفق به دريافت جوايز و لوح تقدير بسیار گرديده است. حضور مدیران با برنامه ای مثل خلیل ا... واعظی که هرسال برای سال بعد برنامه‌ای مشخص و در عین حال بدیع تدارک می‌دید، مطمئنا باعث رشد و اشاعه موسیقی متناسب با فرهنگ ایرانی در میان این مرز و بوم می شود.